Eric Zhu, një menaxher ndërkombëtar i shitjeve në një prodhues kinez të pirunëve, sapo u ka dërguar klientëve letrën e tij të dytë të vitit, duke shpjeguar se çmimet po rriten edhe një herë. “Ne duhet të ndajmë disa nga rritjet e çmimeve me partnerët tanë. Ne nuk mund t’i thithim të gjitha vetë,” thotë ai. “Bota është e çmendur tani.” Megjithëse nuk është terminologji standarde e ekonomisë, çmenduria është një përshkrim i mirë për lëvizjet e çmimeve që tani po zhvillohen nëpër tregjet globale. Inflacioni në Amerikë po ecën me shpejtësinë e tij që nga viti 2008. Çmimet e energjisë dhe mallrave janë rritur. Dhe siç mund të dëshmojë Z. Zhu, investitorët dhe bosët e kompanive janë të shqetësuar se Kina, punëtoria në botë, po fillon të eksportojë inflacionin.
Është e lehtë të kuptohet pse njerëzit shqetësohen. Më 9 qershor Kina raportoi se çmimet e portave të fabrikës u rritën me një normë vjetore prej 9% në maj, më e larta në më shumë se një dekadë. Kjo, së bashku me kostot e larta të transportit dhe një juan më të fortë, ndoshta do të rrisin çmimet e mallrave të prodhuara në Kinë, nga telefonat te futon. Importet kineze në Amerikë tashmë kushtojnë 2.1% më shumë në Prill sesa ato një vit më parë, rritja më e shpejtë që nga viti 2012.
Megjithatë, rreziku i inflacionit të eksportuar nga Kina mund të mbivlerësohet. Vetëm një pjesë e rritjes së çmimeve të saj të prodhuesit mund t’i atribuohet Kinës direkt. Rimëkëmbja e saj e fortë ekonomike u drejtua nga investimet në shtëpi dhe infrastrukturë, të cilat rritën çmimin e çelikut. Në mënyrë që të përmbushë objektivat e gjelbër, qeveria ka frenuar si prodhimin e qymyrit ashtu edhe të çelikut. Zyrtarët gjithashtu janë zotuar të godasin “spekulimet e tepruara” në të ardhmen e mallrave të brendshëm, duke sugjeruar që kjo të ndihmojë në rritjen e çmimeve.
Pjesa më e madhe e presioneve të çmimeve në vend të kësaj pasqyron veçoritë e botës me re të errëta. Kërkesa globale për mallra të konsumit, gjëra që mund t’i blini në internet ndërsa jeni të mbyllur në shtëpi, u rrit gjatë vitit të kaluar. Eksportet kineze janë rreth 20% më të larta se trendi i tyre para-pandemisë dhe fabrikat kanë luftuar për të mbajtur me të gjitha porositë. Ndërprerjet në furnizimet globale të mallrave, të tilla si bllokimet që kufizuan minierat e bakrit në Kili dhe Peru, gjithashtu kanë rritur çmimet.
Në vend që të transmetojnë tronditjen, kompanitë kineze kanë thithur pjesën më të madhe të saj. Krahasuar me fundin e vitit 2019, përpara se covid-19 të përdorte botën, çmimet e portave të fabrikës në Kinë janë rritur me gati 6%. Por një indeks që mat koston e mallrave të konsumit të prodhuar në Kinë u rrit me vetëm 0.6%. Kompanitë u është dashur të kalojnë me marzhe më të holla. Nuk është çudi që Zhu dëshiron të ndajë dhimbjen me klientët.
Për më tepër, mjediset e politikave në Kinë dhe Amerikë janë shumë të ndryshme. Ndryshe nga lehtësimi dramatik monetar i Rezervës Federale, Banka Popullore e Kinës ka qenë shumë më konservatore. Me kujdes, ajo ka filluar të pakësojë masat e saj të mbështetjes. Ky mund të jetë një faktor në divergjencën midis trajektoreve të inflacionit të të dy vendeve. Në Amerikë, çmimet “thelbësore” të konsumit, duke përjashtuar ushqimin dhe energjinë, u rritën me 3.1% nga viti në vit në Prill, niveli më i lartë që nga viti 1992. Në Kinë, indeksi kryesor u rrit me vetëm 0.9% nga viti në vit në maj . (Banka qendrore mund të falënderojë gjithashtu fermerët për ndihmën në zbutjen e inflacionit. Një rikuperim i stoqeve të derrave pas shpërthimit të Ethet Afrikane të Derrit ka ulur çmimet e mishit të derrit me gati një të katërtën krahasuar me vitin e kaluar.)
Duke marrë një pamje më të gjatë, disa analistë mendojnë se popullsia e plakur e Kinës do ta shndërrojë atë në një forcë inflacioniste. Në fillimin e viteve 2000, pagat e ulëta në Kinë ndihmuan që mallrat e konsumit të lirë në të gjithë botën. Kjo sugjeron që tkurrja e ofertës së punës dhe rritja e pagave në Kinë duhet të ketë efektin e kundërt. Megjithatë, kjo nuk është aq e qartë. Prodhimi i nivelit të ulët tashmë po lëviz në vende më të lira si Vietnami dhe Bangladeshi. Një rritje e shpejtë e automatizimit në Kinë ka ndihmuar në frenimin e çmimeve.
Tani për tani, megjithatë, pyetja e ngutshme është nëse inflacioni i çmimit të inputeve të Kinës do të jetë kalimtar ose më i qëndrueshëm. Përgjigja qëndron jashtë Kinës. Ndërsa vaksina fiton tërheqje dhe diçka më afër jetës normale rifillon në Amerikë dhe Evropë, njerëzit ka të ngjarë të shpenzojnë më shumë në shërbime të tilla si turizmi dhe ngrënia jashtë, jo vetëm për mallrat e blera në internet. Kjo do të lehtësonte presionin mbi mallrat dhe, nga zgjerimi, në fabrikat e Kinës.
Që nga viti 2015 nxisim shpirtin sipërmarrës, inovacionin dhe rritjen personale duke ndikuar në zhvillimin e një mjedisi motivues dhe pozitiv tek lexuesit tanë. Kjo punë që e bëjmë me shumë dashuri nuk ka të paguar. Ne jemi platforma e vetme e cila promovon modelin pozitiv të sipërmarrjes së lirë. Përmes kësaj platforme mbështesim edukimin gjatë gjithë jetës si mjet për zhvillimin personal dhe profesional të brezave. Kontributi juaj do të na ndihmojë në vazhdimin e këtij misioni në gjithë trevat shqipfolëse.
Mund të kontribuoni KETU. Falemnderit.